پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

شهر فرنگ 95 ساله موزه سینما مرمت شد

در چهاردهمین سالروز تاسیس موزه سینما، شهر فرنگ 95 ساله مرمت و در عمارت باغ فردوس جانمایی شد.

به گزارش آی‌فیلم، این شهر فرنگ 95 ساله، سالها در مخزن موزه سینما نگهداری می‌شد که توسط استاد ملاحسن مرمت و امروز 28 شهریور به مناسبت چهاردهمین سالروز تاسیس موزه سینما جانمایی می‌شود.

این شهر فرنگ توسط فرخ غفاری کارگردان سینمای ایران، زمانی که مدیریت فیلمخانه ملی را به عهده داشت از یک دوره گرد خریداری شد و در فیلمخانه ملی در معرض دید عموم قرار گرفت.

پس از آن جمال امید که به عنوان سرپرست در فیلمخانه ملی فعالیت می‌کرد در پی تعطیلی این مرکز فرهنگی، امانت داری می‌کند و شهر فرنگ را با خود در مراکز فرهنگی که مشغول به کار می شود، می‌برد تا اینکه در سال ۱۳۸۲ این شهر فرنگ را به موزه سینما اهدا می‌کند.

شهر فرنگ نوعی سرگرمی کودکانه است به شکل جعبه‌ای چهارگوش، سوار بر چهارچرخ که از سوراخ‌های دیواره آن عکس‌های نقاط دیدنی و معروف جهان و ایران به نمایش درمی‌آمد.

شهر فرنگ هنگامی که هنوز سینما و تلویزیون در ایران رواج و رونق نیافته بود رونق داشت و کودکان تماشای این تصویرهای متحرک را که با توضیحات متصدی دستگاه همراه بود بسیار دوست می‌داشتند. در گذشته استقبال مردم از این وسیله سرگرمی به حدی بود که شهر فرنگی بودن شغل آبرومندی به حساب می‌آمد.

ص گ / س م

این مطلب را به اشتراک بگذارید